Klassisissa tunnelmissa -musiikkituokion siivin kohti kevättä

Huhtikuun alussa Soveliuksen talon alasalissa soljuvat jälleen keväiset sävelet kun Raahen Musiikkiopiston taitajat loihtivat soittimistaan ilmoille klassisen aikakauden sävelmiä. Elävän musiikin lisäksi kuullaan museonjohtaja Eija Turusen historiakatsaus otsikolla Musikantit kiertueella.

Klassisista tunnelmista päästään nauttimaan tiistaina 9.4. kello 19.

Carl Mentzer - taannoinen pormestarimme

Ylioppilasmatrikkelin mukaan Carl Mentzer syntyi ilmeisesti Kokemäellä 14. huhtikuuta 1736. Hänen vanhempansa olivat henkirakuunarykmentin luutnantti Gustaf Mentscher ja Maria Christina Ritze. Carl Mentzer opiskeli Porin triviaalikoulun jälkeen Turun akatemiassa. Ennen uraansa Raahessa hän työskenteli mm. Turun hovioikeuden ylimääräisenä kanslistina ja varanotaarina sekä Pohjanmaan talousvaltuuskunnan vt. sihteerinä.

Museoiden aukioloajat

Pakkahuoneen museo ja Kruununmakasiinimuseo ovat avoinna ti-pe 13-17 ja la 12-16. Lauantaisin kohteisiin on vapaa pääsy.

Wanhaan apteekkiin ja Laivapatruunin kotiin Soveliuksen talon yläkerrassa pääsee tutustumaan erikseen sovittaessa. Tiedustelut vierailuista voi lähettää osoitteeseen museo [at] raahe.fi (museo[at]raahe[dot]fi) .

Museot ovat suljettuina vielä tammikuun ajan

Tammikuussa Pakkahuoneen museossa on luvassa perinteinen vuosisiivous ja Kruununmakasiinimuseossa tehdään rakennustöitä näyttelytilassa. Näiden museotöiden vuoksi kohteet ovat suljettuina tammikuun ajan, mutta välittömästi kuukauden vaihtuessa helmikuuksi vierailijat ovat mitä tervetulleimpia museovisiitille Pakkahuoneelle. Kruununmakasiinimuseoon visiitille pääsee myös hyvin pian kuun vaihteen jälkeen: tiistaina 6.2. ovet ovat jälleen yleisölle avoinna.

Hyvää alkanutta vuotta 2024!

Onko mystillisen valokuvan arvoitus kenties ratkaistu?

Museotantillla on tässä vuosikymmenien aikana kasautunut mielen sopukoihin ja erinäisiin muistikirjoihin kiehtovia aiheita osastolle ”Tätä pitäisi joskus tutkailla”.  Toisinaan ihan muita asioita tutkiessa kohdalle osuus sattumalta joku asia/esine/artikkeli/muu johtolanka, joka toimii tällaisen ”sitten joskus” –aiheen siirtäjänä jonon alkupäähän. Tämän blogin aihe on juuri semmoinen, varmaan kolmekymmentä vuotta askarruttanut arvoitus, jonka ratkaisu löytyi ihan sattuman kautta. Uteliaisuus kannattaa, etten sanoisi!

Ovet Porvariskodin jouluun avautuvat Annanpäivänä 9.12.

Annanpäivänä, juuri jouluvalmisteluiden ollessa aluillaan, avautuvat ovet Soveliuksen talon yläkerran Porvariskodin jouluun. 1800-luvun jouluperinteet ja –tarinat heräävät henkiin tunnelmallisessa, hämyisästi valaistussa porvariskodissa, missä salin kuusi on koristeltu aikakauden koristein ja kynttilöin, pöydillä on runsain määrin perinteisiä joulun herkkuja aina nisupukeista tryffeleihin, köökissä tuoksuvat mausteet ja ruokasaliin on laitettu joulukattaus hyasinttiasetelmineen.

Pönkkähameet, lasi-ikkunat ja muut verotettavat ylellisyydet

Teemme tiettäwäxi, että Me olemma murheella hawainneet kuinka iso-elämä ja ylönpalttisuus erinomattain näinä wiimmeisinä aikoina on niin peräti ylikäden saanut että ne löyttään enimiten kaikisa huoneisa, ja on sen kanssa nijn kauvas tultu että moni pitää sen yhtenä luultuna kunniana, että elää isolla, paljonmaxawaisella ja ylönpalttisella tavalla, ja että usein se köyhempi ja halvempi taistelee edusta siinä asiassa sen rikkaamman ja isommasa arwosa olevan kanssa… Kaikkein Kansakuntain Historiat eli entisten aikain Muisto-Kirjat todistavat, että nijn kauvan kuin tasainen elämä ruas