Keräämme tietoa raahelaisista ja lähiseudun siirtolaisista

Raahen museolla ollaan valmistelemassa näyttelysisältöä Raahen seudulta Pohjois-Amerikkaan 1800—1900-lukujen taitteessa lähteneistä siirtolaisista. Raahesta matkusti vuosien 1899—1914 välisenä aikana Pohjois-Amerikkaan noin 500 siirtolaista. Siirtolaisiksi lähti paljon merimiesten perheenjäseniä, nuoria naisia ja työmiehiä.

Haluaisimme kuulla Raahesta ja lähiseuduilta Amerikkaan lähteneistä siirtolaisista ja heidän tarinoistaan. Onko perheissänne kerrottu tarinoita sukulaisesta, joka lähti uuteen maailmaan siirtolaiseksi onnea ja menestystä etsimään?  Milloin ja minnepäin Amerikkaa siirtolainen matkusti? Matkustiko hän yksin ja palasiko koskaan Raaheen? Onko hänen myöhemmistä vaiheistaan tietoa? Kaikki tarinat ja tieto ovat erittäin tervetulleita.

Tietoja siirtolaisista käsitellään museon tietosuojakäytänteiden mukaisesti. Lisätietoja voi kysyä ja tarinoita siirtolaisista kertoa soittamalla numeroon 040 135 6949 tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen olli.matala [at] raahe.fi . Myös erikseen sovittaessa voi tulla paikan päälle Kruununmakasiinimuseoon kertomaan tarinoita siirtolaisista.

Raahelaispoikia Amerikassa vuonna 1911. Kuva: Raahen museon kokoelmat.