Satoja Ruona Oyn: piirustuksia on julkaistu Finnaan

Raahen museon hallussa olevasta laajasta ja valtakunnallisesti merkittävästä teollisuushistoriallisesta arkistosta, Ruona Oy:n piirustusarkistosta, on nyt julkaistu reilut 1500 piirustusta Finnassa. Maksuton Finna.fi -hakupalvelu on koti Suomen kulttuuri- ja tiedeaineistoille. Se kokoaa satojen museoiden, kirjastojen ja arkistojen aarteet yhteen osoitteeseen, jossa niiden äärelle pääsee helposti ja nopeasti.

Raahelainen Ruona Oy oli merkittävä tekijä suomalaisessa konepajateollisuudessa. Vuosina 1919-1952 toiminut konepaja ja telakka valmisti muun muassa erilaisia asetarvikkeita puolustusvoimille sekä laivoja sotakorvaustöinä. Näiden teknisten piirustusten digitointiin ja Finnaan viemiseen Raahen museo sai vuodelle 2022 Opetus- ja kulttuuriministeriön erityisavustuksen, jonka turvin piirustusten digitointi ja julkaisu Finnassa tapahtui. Noin 20 000 piirustusta käsittävästä kokoelmasta on huolella valikoitu keskeisimmät piirustukset digitoitavaksi ja julkaistavaksi. Mukana on muun muassa teolli-suusrakennusten, työläisille rakennettujen asuintalojen, matkustajalaivojen, varppausveneiden ja proomujen, sotakorvauksina tehtyjen hinaajien, nostimien, kuljettimien ja monenlaisten muiden koneiden ja laitteiden piirustuksia. Aikajänne ulottuu 1930-luvun lopulta 1950-luvun alkuun.

Ruona-materiaaliin Finnassa pääsee helpoiten käsiksi käyttämällä hakutoimintoa hakusanalla ”Ruona” ja aineistotyyppinä arkistomateriaali tai valitsemalla Tietoa Finnasta -osiosta Aineiston tarjoajat ja sieltä museoiden listalta Raahen museon.

Ruonan piirustusten ohella Raahen museo on julkaissut Finnassa tuhat paikallisvalokuvaaja Oskari Väänäsen lasinegatiivikuvaa, joiden joukossa on otoksia myös Ruonan tehdasalueelta. Lisäksi on julkaistu pieni valikoima esineitä museon kokoelmasta.

Raahen museon materiaali on lisensoitu Creative Commons CC-BY-NC 4.0 -lisenssillä, eli kuvat ovat vapaasti kopioitavissa ja ei-kaupallisesti käytettävissä. Raahen museo ja kuvaajan nimi, mikäli se on tiedossa, pitää mainita käytön yhteydessä.

Ruona Oy:n piirustusarkistosta piirustus (nro A836:49), ehdotus matkustajalaivaksi vuodelta 1950. Kuva: Raahen museo.